تغذیه مناسب بهترین راه پیشگیری و درمان بیماری دیابت(مرض قند) وچاقی است.

طبق گزارش انجمن پزشکان داخلی درایران حدود4میلیون نفربیماردیابتی(قندخون ناشتابیش از126میلی گرم درصد) وجودداردو4میلیون نفرنیزدرمرزابتلائ به این بیماری(قندخون بالای 100میلیگرم درصد) قراردارند. حدود30%جمعیت ایران  نیزدچارچاقی (درزنان بیشترازمردان)هستند(برخی ازاین افرادظاهرلاغری دارندولی چربی خون آنان بالاست که به این افرادچاق پنهان گفته می شود).داشتن تغذیه مناسب،آرامش روانی وتحرک(روزانه نیم ساعت ورزش یاکارفیزیکی)ونیز عدم استعمال دخانیات بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماریهاست.

1-رژیم غذایی مخصوص بیماران دیابتی(قندخون بالا):

الف-ازمصرف موادغذائی زیرکاملا"خودداری گردد.

شیرینی جات،چربی،ترکیبات قندی،نوشابه،شربت،خرما،بستنی،شکلات،کشمش،انگور،هندوانه،کمپوت میوه ها،جگر(دارای موادقندی بصورت گلیکوژن است).

ب-موادغذائی زیرکمترمصرف شود:

موادنشاسته دارمانندنان(هربارمصرف به اندازه یک کف دست باشد)،برنج وماکارونی(به اندازه 10قاشق، روزانه یکی ازموادنشاسته دارفوق  مصرف شود)،

ج-بیماران مبتلابه دیابت غذاهای زیررامصرف کنند:

سبزیجات تازه،کاهو،خیار،گوجه فرنگی،گوشت خالص مرغ وماهی(بدون چربی)،کدو(آب پز)،قارچ،سویا،شیرکم چرب.

2-رژیم غذائی مخصوص بیماران باتری گلیسریدبالا(بیش از200میلی گرم درصددرخون):

الف-ازمصرف موادغذائی زیرخودداری شود:

کله پاچه،جگر،سیرابی،گوشت چربی دار،موادغذائی سرخ کردنی،سوسیس،کالباس،همبرگر،کلیه فست فودها،کره،خامه،شیرپرچرب،پنیرپرچرب ودوغ پرچرب.

لازم بذکراست موادقندی دربدن به چربی نیزتبدیل می شوند.

 

ب-موادغذائی زیرکمترمصرف شود:           

موادنشاسته دارمانند نان(به اندازه کف دست درهروعده)،ماکارونی وبرنج(روزانه فقط یکی ازآنهاحداکثر10قاشق مصرف گردد)،موادقندی وشیرینی جات،روغن زیتون وماهی؛نان تهیه شده ازآردسفیدغنی شده نیست وبه چاقی کمک می کند.

ج-موادغذائی زیرمصرف شود:

سبزیجات تازه،حبوبات ،کاهو،شوید،خیار،کدو،گوجه فرنگی،گوشت مرغ یاماهی بدون چرب،سویا،قارچ،انار،گریپ فورت.

3-رژیم غذائی مخصوص بیماران باکلسترول بالا(بیش از200میلی گرم درصددرخون):

الف-ازمصرف موادغذائی زیرکاملا"خودداری گردد:

تخم مرغ،کوکو(بامحتوی زرده تخم مرغ)،جگر،کله پاچه،سیرابی،روغن حیوانی،سرخ کردنی،چربی،کره ،خامه،ماست ؛دوغ وشیرپرچرب،فست فودها.

ب-موادغذائی زیرکمترمصرف شود:

ماهی وزیتون، روغن مایع،مغزگردووبادام.

ج-موادغذائی زیربهتراست مصرف شود:

سبزیجات تازه،کاهو،شوید،قارچ،سویا،حبوبات،انواع میوه هابویژه انار،گوشت بدون چربی مرغ ،روغن ماهی،پسته خام،شیریاماست کم چرب .

تبصره:درایران تنوع غذایی کمترازمتوسط جهانی است(متوسط جهانی 30نوع غذا،درایران14نوع وژاپن70نوع غذا).تنوع غذایی درپیشگیری ازبیماریهابسیارموثراست.سرانه مصرف ماهی درایران2کیلوگرم ودرژاپن12کیلوگرم درسال است.18/3/90

دکترحاتمی09122865368

 

 

/ 0 نظر / 55 بازدید