10عامل مهم پیری انسان

بنظر برخی افراد میتوان با جراحی پلاستیک جوانتر شد.اّما این گزینه بهترین راه نیست،شما میتوانید با تصیح روحیاتی که صرفا" سن شما رابالامیبرندوبه سلامتتان آسیب می رسانند،بدون عمل جراحی جوانتربمانیدوسن پیر شدن خودراافزایش دهید.دراین قسمت 10نمونه ازرفتارناسالمی که باعث پیری زودرس  شما می شودراذکرمی کنیم: 1-استرس یااضطراب بیش ازحد:استرس یا فشارعصبی سیستم ایمنی بدن راتضعیف میکند وبا افزایش فشار خون خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را بالا می برد.

2-مصرف الکل :مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به سکته ،سرطان حنجره وکلیه راافزایش می دهدوباعث کاهش عمرمی شود.

3-کم تحرکی:فعالیتهای بدنی(مثل ورزش ایروبیک) ازافزایش وزن جلوگیری می کندواسترس را کاهش می دهد.روزانه حداقل 30دقیقه ورزش و30دقیقه فعالیتهای فکری(مثل مطالعه،فعالیت هنر ی ،نوازندگی و...)برای جلوگیری ازپیری زودرس  سلولهای مغزی لازمست.

4 –مصرف بیش ازحدچربیهای اشباع شده:چربیهای اشباع شده درگوشت قرمز،گوشت مرغ ،شیروکره بوفوریافت می شوند که میتوانندمیزان کلسترول غیرمفید(ل-د-ل) خون را بالا ببرندوزمینه را برای بروزبیماریهای قلبی فراهم کنند.چربیهای غیراشباع شده درروغن زیتون،بادام زمینی،روغن ماهی وروغن های گیاهی یافت می شوندکه برای سلامتی مفید هستند.برای افزایش طول عمر 90  درصدچربیهای مصرفی غیراشباع و10درصداشباع شده توصیه می شود.

5 -مصرف سیگار:مصرف سیگارابتلاء به سرطان ریه رابیشتر می کند،سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید.

6-هوای آلوده:تنفس هوای آلوده منجر به آسم ،ضعف ایمنی وکاهش قوای مغزی می شود.

7-تماس بیش ازحدبانورخورشید:اشعه ماوراءبنفش موجوددرنورخورشیددرصورت تماس بیش ازحدباپوست باعث بروز سرطان پوست وچین وچروک آن میشود.

8-کم خوابی:کم خوابی باعث پرخوری ومتعاقب آن بروزدیابت وافزایش فشارخون می شود.

9-اضافه وزن :چاقی خطربیماریهای قلبی،دیابت وسرطان رابیشترمیکند.

10-مصرف بیش ازحدموادقندی :مصر ف بی رویه شکر وشیرینی جات باعث بروزچاقی،دیابت وبیماریهای قلبی میشود.

راز سلامت و طول عمر ژاپنی ها

از
۲۵ سال گذشته زنان ژاپنی با میانگین طول عمر حدود ۸۶ سال، رکورد طولانی ترین عمر را حفظ کرده اند. علاوه بر آن، از ۱۹۲ کشور جهان مردان ژاپنی طولانی ترین عمر را دارند. در ادامه این مطلب به نقل از سایت «Readers Digest» راز طول عمر و سلامت ژاپنی ها بررسی می شود.

* بی گمان نام مواد غذایی را که راز عمر طولانی این ملت است، بارها و بارها شنیده اید اما مهم مصرف آن ها با هم و به مدت طولانی است که نتیجه مطلوبی می دهد.

مواد غذایی که در هر آشپزخانه ژاپنی یافت می شود و به طور روزانه مصرف می شود شامل ماهی، گیاهان دریایی و زمینی، سویا، برنج، میوه و چای سبز است.

* مردم ژاپن به طور معمول غذای خانگی را ترجیح می دهند که این غذا شامل ماهی کباب شده، برنج، سبزیجات آب پز شده، سوپ میسو (نوعی سوپ خوراک دریایی و سبزیجات)، چای سبز و برش های میوه به عنوان دسر است.
مردم ژاپن اگرچه تنها
۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما ۱۰۰ درصد ماهی جهان را مصرف می کنند. یعنی درمقایسه با مصرف متعادل ماهی در جهان که نفری ۱۷ کیلوگرم در سال است، آن ها سالانه نفری حدود ۷۵ کیلو گرم ماهی مصرف می کنند! مصرف این مقدار اسید چرب امگا۳ یکی از رازهای عمر طولانی و سالم آن هاست. علاوه بر آن ژاپنی ها نسبت به آمریکایی ها ۵ برابر بیشتر از گیاهانی مانند کلم بروکلی، کلم سفید، کلم پیچ و... مصرف می کنند.

* محور آشپزی ژاپنی بر تازگی محصول است محصولات غذایی در این کشور نه تنها برچسب تاریخ بلکه ساعت نیز دارد و زنان ژاپنی ماهی، گوشت و سبزیجاتی را که در آن روز نیم ساعت پیش بسته بندی شده است، خریداری می کنند.

* در هر وعده غذایی مقدار کم اما متنوع می خورند. این مردمان از کودکی آموخته اند که آهسته بخورند و از هر لقمه لذت ببرند.
قوانین ژاپنی ها برای تغذیه

۱ - هرگز بشقاب را پر نکنید.

۲ - هیچ نوع غذا را زیاد مصرف نکنید.

۳ - هر غذا در بشقاب مخصوص خود سرو می شود.

۴ - مصرف کمتر یعنی مصرف همیشه.

۵ - هر غذا به گونه ای قرار می گیرد تا زیبایی ظاهری خود را داشته باشد.

۶ - در صورت استفاده از سس، مقدار کمی مصرف می شود.

۷ - ماده غذایی هرچه تازه تر، بهتر.
* پخت به آرامی انجام می گیرد و اغلب به صورت بخارپز، کبابی و تفت دادن است.

از روغن های مفید برای قلب استفاده می شود بنابراین غذا سبک است.

* یکی از تفاوت های چشمگیر بین روش خوردن در غرب و شرق این است که ژاپنی ها در هر وعده غذایی به جای نان، برنج مصرف می کنند. مصرف بیش از حد آردهای تصفیه شده یکی از علل عمده بروز چاقی مفرط در غرب است.
* صبحانه مهم ترین و سنگین ترین وعده غذایی روز به حساب می آید و شامل چای سبز، برنج بخارپز شده، سوپ میسو همراه با توفو(کره یا پنیر لوبیا) و پیازچه، جلبک دریایی یا ماهی است.
* دسرهای شیرین کمتر و در حجم کوچک تری مصرف می شود.
این به آن معنی نیست که شکلات، شیرینی، بستنی، کلوچه و... مصرف نمی شود بلکه به علت ضرری که ممکن است به بدن برساند، به مقدار کم مصرف می شود.
در حالی که غربی ها نگران افزایش وزن هستند و همیشه دغدغه رژیم گرفتن دارند، ژاپنی ها به گونه ای تربیت شده اند که بدون توجه به این گونه مسائل از تنوع غذا لذت ببرند.
* ورزش وشادی قسمتی از زندگی روزانه آن ها را تشکیل می دهد.
آن ها مکان های مناسب برای استفاده از دوچرخه و پیاده روی، در شهر برای خود ایجاد کرده اند.

ویرایش12/2/91

   

 

/ 0 نظر / 3 بازدید